Ik zie, ik zie, wat jij niet zegt..
Vervolg en slot van Blog 18 en 19, tips i.v.m. non verbale communicatie.
Misschien een idee om de vorige 2 blogs te herhalen, vóór je verder leest?
6. Gezichtsuitdrukkingen
Onze basisemoties hebben allemaal een eigen gezichtsuitdrukking, die moeilijk te controleren is en door anderen zeker wordt opgemerkt. ‘Kies de uitdrukking die bij je boodschap hoort’, zegt Price. ‘Oefen voor een spiegel tot het goed voelt. Om te laten zien dat je aandachtig luistert, houd je een lichte glimlach, knik je af en toe en houd je goed oogcontact.’
7. Neem het initiatief
‘Wees de eerste die oogcontact maakt, de hand uitreikt, een idee heeft, een ruimte binnengaat en de beslissing maakt’, zegt Wood. ‘Je kunt het je pas veroorloven om te wachten als je klaar bent om met pensioen te gaan.’
8. Spreek op de juiste toon
Naast wát je zegt, communiceer je ook met hóe je iets zegt. Price: ‘De elementen van je stem die hierin meespelen zijn de toon, snelheid, pauzering, volume, verbuiging, hoogte en articulatie. Net als bij gezichtsuitdrukkingen is het hier van groot belang om de juiste manier te spreken, omdat ook hiermee emotie, houding en effect wordt uitgedragen.’
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=UuAb_y-MgFo
9. Geef je volledige aandacht
Richt je tenen en schouders tot je gesprekspartner. ‘Met deze open lichaamstaal straal je uit dat je aandacht erbij is’, legt Price uit. Richt je lichaam niet weg van het gesprek, maar leun juist naar voren en focus je ogen, oren en energie op het gesprek. ‘Zorg dat je armen en benen niet over elkaar zitten. En ga helemaal niet zitten multitasken. Laat je telefoon in je zak zitten als je niet ongeïnteresseerd en respectloos wilt overkomen.’ In het filmpje wordt duidelijk wat je met ‘onderbrekers’ kan doen..
https://www.youtube.com/watch?v=IIoEsJhYV9U
10. Reageer op andermans non-verbale signalen
Let goed op de lichaamstaal en toon van anderen, geeft Price als laatste advies mee.
‘Luister met je ogen. De non-verbale signalen van de ander kunnen je vertellen of
iemand een vraag heeft, iets wil zeggen, het eens of oneens is, een pauze nodig heeft, meer uitleg nodig heeft of een emotionele reactie heeft.’
Welke van de 10 boeit jou het meest?
Bronnen:
http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/collegas-en-bazen/10-tips-voor-non-verbale-communicatie-op-werk
http://www.forbes.com/pictures/lmh45mfgl/30-under-30-manufacturing-industry/
Tips, een mening? Laat ons hieronder weten!
Geef een reactie